X بستن تبلیغات
-

مطالب مرتبط
X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
-
 با دانشجویان پیام‌نور در۲۰ سالگی پیام‌نور (بررسی گوشه ای از مشکلات)
دانشگاه پیام‌نور با هدف ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در سال ۱۳۶۷ با جمعیت دانشجویی حدود ۵ هزار نفر فعالیت خود را آغاز کرد و امروز با گذشت دو دهه، شمار دانشجویان این دانشگاه به ۸۵۰ هزار تن افزایش یافته است، دانشجویانی كه هم‌اكنون در ۴۸۸ مرکز و واحد مشغول به تحصیل هستند.
در حال حاضر دانشگاه پیام نور از دو شیوه آزمون سراسری و فراگیر دانشجو پذیرش می‌کند، تحصیل در این دانشگاه با توجه به نرخ شهریه‌، پذیرش بومی، امکان حضور کمتر دانشجویان در کلاس‌های درسی به ویژه برای دانشجویان شاغل، باعث شده که دانشگاه پیام‌نور در سالهای اخیر مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار بگیرد، به گونه‌ای که در حال حاضر یک سوم جمعیت آموزش عالی کشور مربوط به دانشجویان دانشگاه پیام‌نور است.
در این میان اگر چه گسترش کمی دانشگاه پیام‌نور امکان ادامه تحصیل بسیاری از جوانان را در جامعه فراهم کرده است، اما جاماندن توسعه کیفی از قدم‌های سریع گسترش کمی دانشگاه منجر به نارضایتی دانشجویان این دانشگاه شده است و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.
در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگویی با جمعی از دانشجویان پیام‌نوری، به بررسی اولویت‌ها و مشكلات این دانشگاه از منظر دانشجویان پرداخته است.
در این خصوص یكی از دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد رشته MBA (مدیریت اجرایی) مرکز تهران دانشگاه پیام نور با انتقاد نسبت به عدم تسلط كافی برخی از اساتید دانشگاه پیام نور بر دروس آموزشی به ایسنا، می‌گوید: اگر چه سیاست دانشگاه پیام‌ نور كتاب محوریست اما با این وجود اساتید دانشگاه باید حداقل در حد رفع اشكال و پاسخ‌گویی به سوالات دانشجویان از تسلط علمی كافی برخوردار باشند كه متاسفانه این تسلط در برخی از اساتید دانشگاه وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینكه متاسفانه دروس مهم و محوری برخی رشته‌های دانشگاه پیام‌نور به صورت خود خوان ارائه می‌شود، بیان می‌كند: با وجود اینكه دانشگاه پیام‌نور كتاب محور است اما دانشجویان در برخی دروس مهم و محوری خود به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت انجام كارهای تحقیقاتی و تفهیم بیشتر دروس خود نیازمند كلاس و استاد هستند و این در حالی است که گاها این درسهای مهم در برخی رشته‌ها به صورت خودخوان ارائه می‌شود.
وی با اشاره به ایجاد برخی رشته‌های مهندسی در دانشگاه پیام نور و عدم امکانات مناسب برای این رشته ها، تصریح می‌كند: این دروس بیشتر جنبه كاربرد عملی دارند و دانشجویان این رشته‌ها بیشتر از دانشجویان سایر رشته‌ها نیازمند کلاس و آزمایشگاه هستند، همچنین به نظر می‌رسد این رشته‌ها با سیاست‌های دانشگاه پیام نور مبنی بر سیستم نیمه‌حضوری و كتاب محوری متناسب نیست و در واقع دانشگاه پیام نور تا زمانی كه امكانات مناسب را فراهم نكرده است نباید در رشته‌هایی كه بیشتر جنبه كاربردی دارد دانشجو پذیرش كند.
● امتحانات تشریحی دانشگاه در دوره‌های تحصیلات تكمیلی به صورت تحلیلی طرح شود
کتاب های دانشگاه قدیمی و دارای مشکلات نگارشی هستند
یكی دیگر از دانشجویان كارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران نیز با بیان اینكه توانمندیهای علمی برخی از اساتید دانشگاه پیام نور از سطح مطلوبی برخوردار نیست، می گوید: برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه توانایی لازم برای پاسخ‌گویی به سوالات دانشجویان را ندارند و همچنین در حوزه‌ای که تدریس می کنند از تخصص و اطلاعات کافی برخوردارنیستند.
وی اضافه می کند: بسیاری از دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سراسری هستند و در واقع توقعی كه از یك استاد دانشگاه دارند با واقعیت‌های موجود در دانشگاه پیام نور منطبق نیست.
این دانشجو همچنین با انتقاد نسبت به قدیمی بودن برخی كتب دانشگاه پیام نور، بیان می کند: این مساله تا حدیست كه اساتیدی كه برای رفع اشكال در كلاس‌ها حضور می‌یابند نیز این كتاب‌ها را قبول ندارند و مطالب دیگری را تدریس می‌كنند. در این میان اگر چه بحث مطرح شده از سوی استاد مهمتر است اما به هر حال دانشجویان باید هنگام امتحان به این كتاب‌ها استناد كنند.
بحث نوع مولف کتاب های پیام نور چند وقتی است به صورت جدی مطرح شده است که کتاب های پیام نور فقط اسم مولف بر روی آنها نوشته شده است و کتاب را کسی دیگر نوشته است (بدلیل جنجالی بودن این بحث معذوریم)
ا 
وی اضافه می‌کند: همچنین برخی از كتاب‌های دانشگاه پیام‌نور نیز از لحاظ نگارش و ترجمه مشكلات فراوانی دارند، در صورتی كه ترجمه كتاب باید به نحوی صورت گیرد كه برای دانشجو قابل فهم باشد.
وی با اشاره به برگزاری برخی امتحانات دانشگاه به صورت تشریحی، می گوید: زمانی كه امتحانات به صورت تشریحی طرح می‌شوند، نباید از دانشجو انتظار داشت که همه مباحث را جزء به جزء حفظ كند بلكه سوالات باید به صورت تحلیلی طرح شوند. اما این مسئله در امتحانات دانشگاه لحاظ نمی شود.
این دانشجو در پایان نسبت به سلیقه‌ای عمل كردن برخی اساتید در ارائه ۶ نمره فعالیت‌های كلاسی دانشجو نیز انتقاد كرد.
● امتحانات پایان ترم دانشگاه، علیرغم رقابتی نبودن نمره منفی لحاظ می‌شود
طراحان سوال از قسمت‌هایی كه حتی تصور هم نمی‌شود سوال طرح می‌كنند
همچنین یكی از دانشجویان رشته حقوق مقطع كارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران نیز با انتقاد نسبت به لحاظ نمره منفی در امتحانات پیام ترم دانشگاه پیام نور می‌گوید: با وجود اینكه امتحانات پایان ترم دانشگاهی حالت رقابتی ندارند اما دراین امتحانات نمره منفی لحاظ می‌شود، در صورتیكه هیچ دلیلی برای قائل شدن نمره منفی در امتحانات پایان نیمسال تحصیلی دانشجویان وجود ندارد.
وی می فزاید: متاسفانه طراحی سوالات به نحوی است که علیرغم تصورمان، گاها نمی توانیم آن درس را پاس کنیم و در واقع طراحان سوال از قسمت‌هایی كه حتی تصور هم نمی‌شود سوال طرح می‌كنند.
وی از طراحان سوال امتحانات پایان نیمسال تحصیلی دانشگاه پیام نور خواستار شد كه سوالات را به صورت تستی و تشریحی مطرح كنند در غیر این صورت، اگر امتحان تستی گرفته می‌شود از قسمت‌های معقول كتاب سوال طراحی ‌شود.
این دانشجو خاطر نشان كرد: مباحث بیان شده باعث می‌شود زمان تحصیل دانشجویان دانشگاه پیام نور به دلیل سیستم نادرست امتحانات آن، به درازا كشیده شود و این موضوع باعث بالا رفتن هزینه‌های دانشگاه برای یك دانشجو می‌شود.
● بی نظمی در برگزاری كلاس‌ها
سایت اینترنتی دانشگاه و سیستم مجازی ثبت‌نام به روز شود
یكی دیگر از دانشجویان مقطع كارشناسی رشته مدیریت دولتی این دانشگاه از بی نظمی در روند برگزاری كلاس‌های دانشگاه انتقاد می کند و می گوید: زمان برگزاری كلاس‌ها مشخص نیست به عنوان نمونه در حال حاضر دو ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد وتازه این هفته اولین كلاس‌های درسی ما تشكیل شده است.
وی همچنین با اشاره به پذیرش زیاد دانشجو در یك واحد درسی و كوچك بودن فضای كلاس‌ها، گفت: گاهی اوقات نیم ساعت قبل از شروع شدن كلاس، صندلی‌ها توسط دانشجویان پر می‌شود و برخی از دانشجویان جایی برای نشستن ندارند.
این دانشجو از اینترنتی شدن روند ثبت‌نام دانشگاه ابراز خرسندی كرد و گفت: اما سایت دانشگاه دیر بالا می آید و همچنین نمرات امتحانات تستی و تشریحی نیز خیلی دیر اعلام می‌شود و حتی ممكن است این تاخیر تا پس از حذف و اضافه واحد در ترم بعد نیز طول بكشد.
وی افزود: البته سایت دانشگاه چندان به روز نیست، در صورتیكه انتظار می‌رود به علت سیستم نیمه حضوری دانشگاه پیام نور و حضور كمتر دانشجو در دانشگاه، سایت دانشگاه به روزتر باشد.
وی همچنین با اشاره به اعلام منابع زیاد برای برخی دروس دانشگاه می‌گوید: برخی اوقات برای یك درس حدود ۳ یا ۴ منبع اعلام می‌كنند این در حالیست كه ممكن است از یك كتاب اصلا سوالی طرح نشود و سطح سوالات نیز بسیار سخت است، در صورتیكه به دلیل حجم بالای كتاب‌های دانشگاه پیام نور انتظار می‌رود كه مباحث جزئی در طراحی سوالات بكار گرفته شود.
وی همچنین نسبت به تغییر سریع منابع كتاب‌های دانشگاه پیام نور انتقاد كرد.
● سیستم برنامه‌ریزی دانشگاه دچار مشكل است
یكی از دانشجویان كارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه پیام نور مركز تهران با بیان اینكه سیستم دانشگاه پیام نور از لحاظ مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی دارای اشكالاتی است، ‌گفت: دانشگاه در برنامه ریزی‌های درسی و زمان بندی كلاس‌ها دارای اشكال است، به عنوان نمونه ترم گذشته در حالی ما در یكی از دروس خود نیازمند استاد بودیم كه این درس تا پایان ترم بدون برگزاری حتی یك جلسه رفع اشكال خاتمه یافت و مدیر گروه نیز حتی تا پایان ترم به عدم برگزاری این كلاس درس پی نبرده بود.
وی همچنین در خصوص وضعیت پرسنل دانشگاه پیام نور نیز بیان می‌كند كه مشخص نیست پرسنل با چه شرایطی در دانشگاه جذب شده‌اند، چراكه اكثر این افراد علاوه بر اینكه رفتار مناسبی با دانشجو ندارند بلكه توانایی پاسخ گویی به سوالات یك دانشجوی كارشناسی ارشد را نیز ندارند و تنها می‌خواهند دانشجو را از سر خود باز كنند.
وی با تاكید بر اینكه كارشناس یك رشته باید تخصص لازم در آن رشته را داشته باشد تصریح می‌كند: اما در حال حاضر علاوه بر اینكه تعداد پرسنل استخدامی در دانشگاه كافی نیست، این افراد سواد كافی برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان را ندارند.
گفتنی است وضعیت نامناسب كلاس های درسی، محل قرارگیری ساختمان‌های دانشگاه در محل‌های پر سر و صدا، وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی و كمبود امكانات در مقابل تعداد فراوان دانشجو از دیگر مواردی است كه دانشجویان به آن اشاره كردند.
دانشگاه پیام‌نور در حالی به دهه سوم فعالیتش گام می‌گذارد كه به عنوان یكی از شش دانشگاه باز دنیا به افق و چشم‌اندازی فراتر از توسعه دوره‌های تحصیلات تكمیلی و ایجاد واحدهای جدید در داخل كشور می‌نگرد و در این میان تبدیل شدن به دانشگاه بزرگ مجازی جهان اسلام و ایجاد شعبات خارجی، نشان از تلاش مسؤولان دانشگاه پیام‌نور به فعالیت‌های برون‌مرزی دارد

دانلود رایگان نمونه سوالات دانشگاه پیام نور کلیک کنید
دانلود لیست منابع و لیست دروس نیمسال دوم پیام نور کلیک کنید

| پنجشنبه ۱۳۸۷/۰۸/۳۰ توسط دانشجو  | |






X بستن تبلیغات
-

جستجو در مطالب سایت

 


دریافت اخبار پیام نور از طریق پیام کوتاه
عضویت در خبرنامه
اخبار پیام نور را در ایمیل خود بخوانید
ایمیل شما بدون www
» اگر در ثبت ایمیل دچار مشکل شدید اینجا کلیک کنید

به سایت اخبار پیام نور 1+ بدهید


درباره اخبار پیام نور

آخرین اخبار دانشگاه پیام نور"فراگیر پیام نور"برنامه امتحانات پیام نور" تستی یا تشریحی پیام نور"سیستم گلستان پیام نور "  reg.pnu.ac.ir "خبر های جنجالی پیام نور" نمونه سوال پیام نور"دکترا پیام نور "ارشد پیام نور "لیست منابع پیام نور"انتخاب واحد پیام نور"اخبار مراکز و واحد ها پیام نور"عکس های پیام نوری ...
این وب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است
این وب هیچگونه وابستگی و ارتباطی به دانشگاه پیام نور و مدیریت آن ندارد
هرگونه کپی برداری و سو استفاده به هر نحوه از عنوان اخبار پیام نور این وب بدون اطلاع مدیر اخبار پیام نور غیر مجاز و طبق قوانین تحت پیگرد قرار خواهد گرفت
ارتباط با اخبار پیام نور
با شماره تلفن زیر می توانید با مدیریت سایت اخبار پیام نور تماس بگیرید ارتباط با اخبار پیام نور

آمار سایت